pátek 18. srpna 2017

Licence v pr.... (vlastně cloudu nebo také online)

Kdyby mi to někdo vykládal, nebudu mu věřit, ale opravdu se nám to stalo.

Součástí našeho ISKN je jedna část, která je z historických důvodu naprogramovaná s využitím nástroje jedné velké nadnárodní společnosti. Pro představu její obrat je cca 600 mil. USD a má několik tisíc zaměstnanců. Když jsme na ISKN v roce 1997 začínali pracovat, tak moc jiných možností ani nebylo a produkt nám plně vyhovoval.


Máme zakoupeny doživotní licence a máme "papír" s licenčními čísly. Protože jsme chtěli tuto část z různých důvodů vyměnit, tak jsme si řekli, že už přestaneme platit support, protože nebudeme potřebovat nové verze atd. Máme přeci doživotní licence na současné produkty a s těmi už to v pohodě dojedeme.
Problém je v tom, že ta firma má svůj licenční server, kde naše licence jsou. Je to opět z historických důvodů, jak se postupně měnily technologie. Začínalo se skutečně "opsáním" čísel do produktu. Na online způsob kontroly licencí se přešlo až o mnoho let později, časem, i kvůli plovoucím licencím, které musí něco kontrolovat.

Když jsme se rozhodli, že support už dál nebudeme platit (jedná se o částku cca 10 mil. Kč za rok a to jsme již provedli velké optimalizace, včetně downgrade produktů na co nejnižší řady, byť za cenu přeprogramování části funkčnosti), tak byla z jejich strany reakce, že nám ale přestane jejich část fungovat, protože bez supportu nebudeme mít přístup na server kontrolující licence.
Říkali jsme si, že to snad nemohou, že jen blafují. Bohužel ale neblafovali, prostě nás natvrdo a nadrzo od serveru odřízli, jejich produkt přestal fungovat a tím přestala fungovat jedna důležitá část ISKN, bez které například nedá zapsat velká část listin.

Proběhlo několik velkých hádanic, ale ze strany té firmy absolutní nezájem, skoro bych řekl, že až vydírání. Padaly z jejich strany typu - podle smlouvy máte mít licence a ty skutečně máte (na papíře papír), tak co chcete? Nejsme přeci povinni vás pustit na server. Že vám náš produkt nefunguje? No to je přeci jasné, k tomu potřebujete náš server. Ale licence máte. Vůbec nebrali v potaz, že ISKN je z hlediska § 28 odst. 1 zákona č. 181/2014 Sb. o kybernetické bezpečnosti  a vyhlášky č. 317/2014 Sbvýznamným informačním systémem a jejich jednáním ohrozili jeho funkčnost, za což mohou mít pěkný průšvih. Jednání řeznického psa, jaké ještě nezažil a že jsem toho už na projektech zažil hodně.

Tento přístup bych čekal tak od nějaké malé firmičky, ne od takového gigantu, pro kterého je náš resort největším zákazníkem v ČR (alespoň nám to dříve tvrdili). Věřím, že když půjdeme do sporu a budeme se soudit, tak nemají šanci. Ale soudy nejsou věc na dny/týdny.

Shodou jiných okolností musíme na tomto produktu ještě nějaký čas zůstat, takže jsme začali zase support kvůli upgradům atd. platit a fungujeme. Nicméně si asi dovedete představit, že budeme hledat rychlý způsob, jak se tohoto stavu (a firmy) co nejdříve zbavit.

Poučení pro příště - nestačí mít oficiálně licence, ale perfektně ve smlouvě ošetřit i to, že vám k něčemu jsou (i když mám pochybnosti, že by nám to v tomto případě stejně nebylo nic platné). Tohle nás při tom upgradu, když se přešlo na plovoucí licence, opravdu nenapadlo, protože jsme s tím nikdy u nikoho problém neměli.
Je to podobné, jako byste museli při nákupu licencí Windows ještě speciálně hlídat a ošetřovat, že se vám povede licenci u Microsoftu aktivovat. Děláte to?

PS: Firmu raději jmenovat nebudu. Šance, že byste s ní přišli do styku je minimální.