středa 9. září 2020

Jak vypadá IT v nemocnici v Pelhřimově

Níže uvedené body jsou volným přepisem toho, co povídal Karel Kužel, vedoucí IT nemocnice v Pelhřimově, na konferenci e-government 20:10. Přepis je bez záruky a nijak jsem ho neautorizoval. Snad jsem to moc nezkreslil. Pokud máte otázky nebo se vám zdá něco divné, tak odpovědi nemám 🙂.

Aktualizace 15.9.2020 - videozáznam: 


 

Popis stavu

  • nemocnice je IT prorostlá a na IT závislá, že bez PC nejsou prakticky schopni léčit,
  • v Pelhřimovské nemocnici je 700 zaměstnanců, 340 lůžek, za 2019 celkem 80k ambulantních vyšetření a 14k hospitalizací,
  • IT oddělení má 4 zaměstnance,
  • v síti mají 400 stanic a 40 serverů + ještě telefony, ústředny, tiskárny, 40 IT systémů,
  • vyvíjí si sami interní www systémy (30),
  • mají cca 50 IT zásahů za den (volání a žádosti zaměstnanců),
  • na nic jiného není čas,
  • podfinancování, špatné personální zabezpečení, starý HW,
  • legislativa si vynutí nový systém, tak se pořídí, ale pak se už o něj nikdo nestará,
  • mají 400 stanic a ještě dnes mají 60 stanic s Windows XP,
  • po v médiích propíraných kauzách se trochu hnuly ledy a do HW se začalo trochu investovat, za poslední 4 měsíce vyměnili 70 stanic,
  • nikdy nekončící nářek, za 10 let se mu nepovedlo prosadit jednoho IT člověka navíc,
  • nemají své sítaře, nemají člověka na NIS (pozn. asi jejich interní IT systém), uživil by 8-10 lidí,
  • problémy se řeší, až se něco stane, prevence minimální.

Průšvihy

  • před rokem jim hackli mail server (mají mail server od české společnosti, nerozuměl jsem jméno),
  • měli ho na serveru mimo firewall, přímo vystrčený do internetu (tehdejší firewall to prý nějak nepodporoval),
  • servisní zásahy probíhaly tak, že tam firmu pustil přes RDP a po práci to RDP zase zavřel (není čas na něco lepšího),
  • jednou RDP zapomněl zavřít,
  • jednu večer mu volá kolega, že nejedou maily, tak se přihlásil na server a uživatelský profil je zamčený, přihlásil se přes jiný profil,
  • milióny IMAP souborů pošty byly zašifrované,
  • divné bylo, že na disku nebyl žádný vzkaz od vyděrače, nepřišel žádný e-mail, nic, jen zašifrovaná data,
  • server byl naštěstí ve VmWare a měl repliku. Ale nezkoušeli pravidelně obnovovat zálohu, takže jim nakonec obnova proti plánu několika hodin trvala 7 dnů,
  • servisní organizace nedokázala vyřešit obnovu z repliku staré pár hodin, museli se vrátit k záloze 14 dnů staré,
  • problém byl v tom, že se jim nepodařilo rozjet repliku a zkopírovat z ní zálohu. Všechny operace nad filesystémem, který měl několik TB, trvaly hodiny,
  • nakonec udělal kompletní reinstalaci systému, protože nevěřil systému ze zálohy (mohl být napaden),
  • kopírování miliónů malých souborů ze zálohy trvalo desítky hodin,
  • přišli o 14 dnů e-mail komunikace,
  • po vyřešení koupili nový firewall, mail je už za ním, servisní organizace na něj chodí přes VPN,
  • po síti se jim také před 2-3 roky "proběhl" ransomware, který jim odstavil jim část IT systému, protože má ve sdílené složce umístěné vzorové soubory, které se nemění, ale musí být "vidět", to jen obnovili ze zálohy,
  • tehdejší antivir (AVG) ani nehl brbou, teď koupili Kaspersky (pokud jsem správně rozuměl).

Závěr 

  • nemají lidi, nemají bezpečáka, nemají čas se vzdělávat, nemocnice není schopna platit lidi,
  • lépe pořešili zálohování, zálohy ukládají do více lokalit,
  • myslel si, že horší jak u nich to už být nemůže, ale po nějakém sezení na Bulovce zjistil, že může,
  • doufá, že se teď něco změní, mají nového ředitele, který se o to bude snad více zajímat.

Smekám klobouk za jeho odvahu a upřímnost o tom takto vyprávět a držím jim palce, aby se to zlepšilo, dostali finance a další lidi.